STRATEGI OG ORGANISATION
Vision, strategi og organisation
Rådgivning
Den nye CEO, som havde været medlem af direktionen i mange år, ønskede et par sessioner i forhold til hans forståelse, ambitioner og overvejelser i spændingsfeltet mellem visionen, strategien og organisationen.
Den nye strategi indebar bl.a., at virksomheden:
- I industriens værdikæde skulle udvide sit virke.
- Geografisk skulle gå fra at være at have kunder i få lande til at spille en synlig rolle på tre kontinenter.
- Grundlæggende skulle ændre sin forretningsforståelse fra produkt til kunde/marked.
Det positive udgangspunkt var, at både visionen og strategien var bredt anerkendte fra bestyrelse til medarbejdere.
Problemet var, at strategien alligevel ikke blev udlevet. Dette rådgivningsforløb fokuserede på at indkredse de mulige årsager. Hovedkonklusionerne var:
- Med den nye strategi var den gennemsnitlige beslutning på alle niveauer i organisationen løftet betragteligt i kompleksitet. Men evnen til at håndtere samme var ikke flyttet med – man kan ikke løfte/uddanne individers dømmekraft – for personerne i positionerne var de samme.
- Strukturelt var de kommercielle ambitioner ikke afspejlet i organisationsstrukturen.
- Ledelsen var heller ikke i øvrigt tydelige over for sig selv og organisationen med hensyn til, hvad forretningsforståelsesændringen fra produkt til kunde/marked konkret skulle indebære.